På valgvake for første gang

Angelika(14) og Thomas(14) koste seg på Aps valgvake.

DEBUTANTER: Angelika(14) og Thomas(14) koste seg på Aps valgvake. FOTO: Anne A.-R. Huso

– Kjempegøy, sier 14-åringene.

Brostein traff de ferske Auf-medlemmene Thomas Blom Karlsen(14) og Angelika Palmer (14) på Aps valgvake mandag kveld.

Begge har vært medlem i en måned, og trives med det

– Det er kjempehyggelig. Foreløpig har jeg vært med på husbesøk og stands. Jeg har lært mye om politikk og samhold, sier Thomas.

– Bra stemning

Han har alltid vært interessert i politikk og har nå yst til å bli enda mer engasjert. Han legger til at det sosiale også er viktig.

– Jeg gjør det fordi jeg har lyst til å engasjere meg og for å få flere venner. Foreløpig er jeg blitt kjent med ti stykker, sier han.

Han synes det er trivelig på valgvake og har troen på at valget blir bra.

– Det er kjempegøy å være på valgvake. Hvis vi vinner blir det hvertfall bra stemning.

Han har også en klar formening om hvilke saker som er viktige, og gleder seg til han selv kan være med å bestemme.

– Byluft og kollektivtrafikk er de sakene jeg er mest opptatt av. Jeg gleder meg til jeg kan stemme slik at jeg kan være med å påvirke.

På skolen dagen etter

Også Angelika Palmer trakk på smilebåndet da de god prognosene begynte å rulle over skjermen på valgvaken.

– Jeg håper vi får rødt flertall her i byen, det er på tide. Dette er spennende, sier hun.

– Har du skole i morgen tidlig?

– Ja, halv ni. Men det er en spesiell dag i dag.

– Har du mange venner som er politisk aktive?

– På ungdomsskolen min, Marikollen, er vi så godt som null utenom meg, smiler Angelika, som føler hun nå muligens har valgt politisk standpunkt for resten av livet.

– Det kan godt hende at jeg kommer til å stemme Ap for alltid nå. I hvert fall ikke høyresiden. Frp er verst, avslutter hun.

Ønsket velkommen

Leder for Auf, Eigil Knutsen, åpnet med å ønske Thomas, Angelika og de andre ferske medlemmer velkommen da han holdt tale på mandagens valgvake.

– Vi er veldig glade for å ha dere på laget. Det må jeg si før vi skal snakke om politikk og valgkamp og sånn.

1 comment for “På valgvake for første gang