Lite endring for KrF

HOLDER STAND: Antallet KrF-representanter i bystyret og fylkestinget har ikke endret seg etter valget. Det gjenstår å se om Torill Selsvold Nyborg og Filip Rygg vil forsette i stillingene sine. Foto: krf.no

VALG 2011: KrF får beholde mandatene i Bergen og Hordaland.

– Det viktigste for oss har vært å beholde representantene vi har hatt i bystyret, og det tyder tallene på at vi har gjort, sier Filip Rygg, ordførerkandidat for KrF i Bergen.

KrF sanket 5,6 prosent av stemmene i kommunestyrevalget i Bergen, og det betyr at partiet får beholde sine fire mandater i bystyret. Nå vil forhandlinger vise om Rygg får flere år som byråd for barnehage og skole i Bergen.

– Om jeg får beholde stillingen er det altfor tidlig å si, men jeg ønsker absolutt å fortsette. For meg har det ikke vært et mål å bli ordfører, men å ha politisk innflytelse, sier han.

– Godt valg

Med åtte prosent i fylkestingsvalget vil KrF også beholde sine fem mandater på fylkestinget i Hordaland, hvor Torill Selsvold Nyborg fra KrF har vært ordfører de siste åtte årene. Rygg tror at Nyborg vil kunne fortsette som fylkesordfører.

– Slik som tallene er nå ser det ut som vi har gjort et bra valg på fylkesnivå også, og trolig vil Torill få fire nye år, mener han.

I dag begynner forhandlingene mellom KrF, Høyre og FrP om hvem som skal bli fylkesordfører. Dermed gjenstår det å se om Nyborg vil fortsette som fylkesordfører for Hordaland. Nyborg syns likevel at valget har vært vellykket for KrF.

– Vi har ikke gjort et kvantesprang, men jeg syns vi har hatt et bra valg, og fått dobbelt så mange stemmer som meningsmålingene viste for noen måneder siden, sier Nyborg til Brostein.