Bred valgkamp gir suksess

ALDERSSPENN: De yngste og de eldste diskuterer utfallet av valget på Høyres valgvake. Fra venstre: Kristine Hals, Kaja Taugbøl, Aud Myve, Annil Rastum og Ada Berle Vikingsen. FOTO: Karina Asbjørnsen

VALG 2011: På Høyres valgvake var både veteraner, nybegynnere og ordførerkandidater nær ved å adoptere Arbeiderpartiets slagord: Alle skal med.

– Når flere aldersgrupper er representert i valgbodene er det lettere å svare konkret på spørsmål fra velgerne. Jeg er opptatt av studentpolitikk, og kan svare relatert til det, mens skoleelever kan bidra med informasjon om for eksempel fritt skolevalg, sier leder for Høyres Studentforbund i Bergen, Kristina Smedsvig, til Brostein på valgkvelden.

Smedsvig erkjenner likevel at det er en trygghet å ha erfarne politikere med på laget. Aud Myve, Annil Rastum og Ada Berle Vikingsen har alle passert åtti og representerer Høyres seniorgruppe. I kveld er damene godt plassert i den hvite designsofaen på Landmark. De mener det er verdifullt å tilbringe tid sammen med mennesker i ulike aldre, og tror det kan gjøre unge politikere bedre rustet til å fronte saker som berører de eldre.

– Generasjonene kan lære av hverandre, det er gjensidig, sier Vikingsen.

– Generaliserer de eldre

De tre har alle vært politisik aktive i mer enn 20 år, og har sammen med seniorgruppen bemannet Høyres valgbod på dagtid i årets valgkamp. De mener bildet som blir gitt av de eldre i omsorgsdebatten er sykeliggjørende.

– Sannheten er at de fleste eldre ikke trenger sykehjemsplass og hjemmehjelp. Eldre betyr ikke nødvendigvis pleietrengende, fastslår Vikingsen, til nikkende samtykke fra de to andre.

– Hva synes dere om Frank Aarebrots utspill tidligere i valgkampen, hvor han sier at de eldre sutrer?

– Det synes jeg ikke noe om. Vi sutrer da ikke vi, sier Annil Rastum.

Vikingsen er enig. Hun mener unge blir skremt av retorikken som brukes om eldre.

– Man generaliserer ofte de eldre, og bruker voldsomme ord i debatten. “Å sette bestemor ut på anbud”, hva er det for noe? Det er oldemor som er på anbud i dag, bestemor driver valgkamp!

– Ikke et gubbeparti

Ordførerkandidat Trude Drevland synes det er gledelig at både Høyres Studentforbund og Unge Høyre er godt representert. Hun har selv drevet med politikk siden hun var tolv år gammel og synes partiet tar seg godt ut i ung drakt denne valgnatten. Drevland er klar på hvorfor Høyre nå gjør et brakvalg.

– Vi har aldri i drevet overbudspolitikk i denne valgkampen. Vi har ikke snakket stygt om noen og vi har vært opptatt av vår egen politikk. Vi har valgt å stole på at folk tenker selv, og det har vi lykkes med. På valgvaken i kveld ser vi masse unge mennesker, tre fjerdedeler av dem er studenter, og rekrutteringen er enorm. Høyre er ikke lenger et gubbeparti, erklærer hun.

Videre trekker hun frem terroren 22. juli som en av årsakene til det økende ungdomsengasjementet, og roser Ap for å ha mobilisert unge til deltagelse i politikken, uavhengig av partitilhørighet.

FORNØYD: Byråd Harald Victor Hove og ordførerkandidat Trude Drevland følger spent utviklingen i valget i fra Høyres valgvake på Landmark i Bergen. FOTO: Karina Asbjørnsen

– Utopisk

Når Brostein snakker med ordførerkandidaten ser partiet ut til å gjøre et av sine beste kommunevalg noen sinne.

– Utopisk. Rett og slett utopisk. Jeg gleder meg kolossalt over dette resultatet, sier hun.

Høyre, som de siste årene har sittet i byråd med Krf og Frp, har på siste valgdagsmåling 33,1 prosent oppslutning i Bergen. Dette er en økning på 6,3 prosentpoeng. På landsbasis ligger partiet foreløpig på 24,9 prosent, med en økning på 5,7 prosentpoeng. Frp går derimot kraftig tilbake i kommunen (- 9,2 prosentpoeng), og ligger inntil videre på en total oppslutning på 11,2 prosent.

– Jeg ønsker ikke å snakke om Frp og deres plass i byrådet i dag. Nå er det Høyre jeg er opptatt av.

Mer rekker ikke Trude Drevland å si før jubelen igjen bryter løs når tallene fra Hop valgkrets publiseres; 54,1 prosent i Høyres favør.

– Jeg har det helt grusomt, blunker ordførerkandidaten, som i kveld er en av hovedpersonene på det hun kaller en historisk Høyre-vake.

2 comments for “Bred valgkamp gir suksess