Aarebrot i manesjen

STILLE FØR STORMEN: Valgekspert Frank Aarebrot tar en pust i bakken under den direktesendte valgsendingen til NRK på Studentsenteret i Bergen. FOTO: Sofie G. Aspunvik

VALG 2011: Frank Aarebrot har tro på at ungdom og nye landsmenn har funnet veien til stemmeurnene i dag.

– Skal denne døren være låst? Det går ikke. Jeg må ut og røyke mellom slagene.

Aarebrot får gjennomslag, – døra skal selvsagt være åpen, forsikres det, til tross for at et utall NRK-kabler må forseres før vi er ute i frisk luft utenfor Studentsenteret i Bergen. Valgeksperten dumper ned i stolen, krykkene plasseres inntil glassruta og Aarebrot fyrer opp.

– Valgdagen har alltid hatt en spesiell stemning. Men i år har det vært færre personangrep, mer fokus på lokalpolitikk. Og det er bra, dette er jo et lokalvalg.

Det ringer. Frank svarer, han gjør som regel det, nå med den rykende sneipen balanserende i munnviken.

– Aarebrot? Ja, hei, Pål…

Et par spørsmål besvares, samme regle som for et par minutter siden. Han virker uuttømmelig, leter aldri etter ordene, valgvake er hjemmebane; Høyre kraftig frem (“Ja, du, det blir fest på Landmark”) og krisevalg for SV (“Gravøl på Café Opera”). Frank Aarebrot trenger ikke spørsmål, et stikkord er vann på mølla i massevis.

Spenning

Til tross for anklager om at lokalvalg er mindre fargerikt enn stortingsvalg, mener Aarebrot det ikke skal skorte på spenningsmomenter i kveld.

– Det blir blant annet spennende å se om nye landsmenn føler seg som en del av det store “vi”, og går til valgurnene for å stemme. Da kan nok Ap gjøre det skarpt i Oslo øst, hvor man før forrige stortingsvalg gikk inn for å mobilisere veIgere i for eksempel Groruddalen.

Spenningen er ulikt forankret i Oslo og Bergen, i følge Aarebrot.

– I Oslo blir det svært spennende å se om vi får et skifte fra konservativt til rødt byråd, mens det i Bergen handler mer om flertall eller ikke flertall for Høyre i byråd.

Ung mobilisering

Mange unge har møtt opp for å følge NRK sin direktesendte valgvake på Studentsenteret. Aarebrot tror ikke engasjementet blant dagens unge er synkende, slik myten om dessertgenerasjonen skal ha det til.

– Nei, tvert i mot. Ungdommen er som den alltid har vært. Jeg tror vi vil se at mange flere førstegangsvelgere benytter seg av stemmeretten sin i år, og tar med seg valgdeltakelsen videre i livet.

– Som 11. september-generasjonen i USA?

– Ja, nettopp. Utøya-effekten kan nok bli langvarig.

– Frank! Fire minutter til sending!

Et NRK-fjes med en bekymret rynke i pannen vil ha valgeksperten inn i studio sporenstreks. Frank mobiliserer. Det er jo det man gjør på valgdagen.

1 comment for “Aarebrot i manesjen