gammel brostein

«Folk» for politikken

Folkemusikkgruppen Albert og Elise spiller det de selv kaller "politisk folk" på Samfunnets valgvake på Studentsenteret. Foto: Linn Engesvik

VALG 2011: Bare halvannen time etter oppstart er festen i full gang på Studentersamfunnets valgvake.

Tradisjon tro arrangerer Studentersamfunnet i Bergen valgvake på Studentsenteret sammen med NRK. Drøye halvannen time etter at arrangementet begynte, er kantinen full, ølglassene halvtomme og folkemusikerne på plass. Mannskoret Arme Riddere har også rukket å ta en trall.

– Hvilken side tar du, hvilken side er du på? hyler medlemmene i folkemusikkbandet Albert og Elise fra den provisoriske scenen.

NERVER FØR KVELDEN

Leder for Studentersamfunnet, Maria Dyrhol Sandvik, sier til Brostein at de har hatt mye nerver før kveldens arrangement.

– Men vi er foreløpig veldig fornøyde. Valgvake er alltid et morsomt arrangement, sier hun, og legger entusiastisk til:

– Det blir en valgfest!

Og det ser ut til at hun får rett. Albert og Elise drar i gang en sang om privatisering av eldreomsorgen, og guttene på høyre nabobord kjøper seg en pils til.

GOD STEMNING

På bordet til venstre sitter det fire glade jenter. Det er første gang de er på valgvake på Studentsenteret.

– Vi er førsteårsstudenter på sammenliknende politikk alle fire, sier Sofie Hegbom.

– Og alle stemmer det samme, legger Emilie Winther til.

– Vil dere si hva dere stemmer?

– SV, svarer de nesten i kor. Den påfølgende latteren er også synkron.

– Jeg er medlem i SU i Oslo, skyter Winther inn.

Hun er i likhet med de tre andre svært fornøyd med arrangementet på Studentsenteret.

– Det er veldig god stemning, påpeker Winther, men hun er usikker på hvor lenge de blir.

– Vi tenker oss kanskje bort på SV sin valgvake etter hvert, forklarer Siri Solbakken.

Ingen av de fire jentene er folkeregistrert i Bergen, men alle har forhåndsstemt. F.v. Marie Løken Sværen, Emilie Winther, Sofie Hegbom, Siri Solbakken. Foto: Linn Engesvik

2 comments for “«Folk» for politikken