gammel brostein

– Fører velgerne bak lyset

Drar: Ordførerkandidat Simen Willgohs (t.v.) skal ta mastergrad i Beijing. T.h. byrådslederkandidat for SV, Oddny Miljeteig

DRAR: Ordførerkandidat Simen Willgohs (t.v.) skal ta mastergrad i Beijing. T.h. byrådslederkandidat for SV, Oddny Miljeteig (Foto: Hordaland SV)

Simen Willgohs flyttet sist torsdag til Kina, samtidig som han står oppført som SVs ordførerkandidat i Bergen ved lokalvalget 12. september. – Dårlig, sier ordførerkandidat for Rødt, Torstein Dahle.

Willgohs takket i midten av juli ja til studieplass ved Tsinghua University i Beijing, og bekrefter overfor Brostein at han har søkt om to års permisjon fra Bergen bystyre.

På Sosialistisk Venstreparti (SV) sin liste ved valget 12. september, står politikeren likevel oppført på andre plass som ordførerkandidat. Dette finner Dahle problematisk.

– Jeg er litt sjokkert. SV bør sørge for at velgerne er veldig godt informert om dette, ellers vil jeg si at de fører velgerne bak lyset, sier Rødt-kandidaten.

Ordfører i Bergen, Gunnar Bakke, er enig i Dahles kritikk.

– Siden Fylkes- og kommunevalget både er et personvalg og et partivalg, er det veldig uheldig at SV har kandidater på listen som de vet at ikke vil tiltre. Dette kan fort bli oppfattet som å føre velgerne bak lyset, sier Fremskrittspartiets ordførerkandidat.

Skulle sende pressemelding

Som politiker gjorde Willgohs seg bemerket da han engasjerte seg etter katastrofen 22. juli, blant annet som initiativtaker bak flere av minnemarkeringene i Bergen.

– Det er veldig dumt hvis folk stemmer på han fordi de synes han er en oppegående og ålreit fyr, også har han ikke tenkt å stille, sier Dahle.

Han tviler på at velgere flest vet at den populære politikeren ikke kommer til å tiltre etter valget.

– Da Simen hadde bestemt seg, ville vi gå ut i media eller sende ut en pressemelding om dette, slik at det ble kjent i offentligheten. Men så kom 22. juli, og da var det andre ting som gjaldt, sier gruppeleder i SV Oddny Miljeteig.

Ser ikke problemet

Willgohs selv poengterer at det er vanlig at studenter tar permisjon på grunn av utdanning, og Miljeteig bekrefter at Bergen SV står bak valget hans.

– Det er litt spesielt at jeg drar midt i valgkampen ja, men dette er klarert innad i partiet. Og det er dessverre ikke mulig å trekke kandidater fra listene i juli, sier Willgohs.

Dahle har forståelse for at studenter og unge politikere ofte må flytte på seg, og derfor lett kan havne i en pendlersituasjon fra andre kommuner.

– Men jeg ser litt annerledes på Oslo og Kina altså. SVs andrekandidat er jo i praksis ren fiksjon, sier han.

Ville partiet Rødt ha tillatt at ordførerkandidaten flyttet ut av landet?

– Nei, dette kunne ikke skjedd i Rødt.

Bør tiltre hvis det blir aktuelt

Valgforsker Frank Aarebrot sier at det ikke er vanlig at ordførerkandidater trekker seg på denne måten, men poengterer at dagens regelverk åpner for det. Personlig er han klar på hva han mener Willgohs bør gjøre.

– Altså, dersom han skulle bli ordfører så må han jo nesten droppe Kina!

Å komme tilbake til Bergen er ikke noe Willgohs utelukker.

– Dersom SV kommer i posisjon etter valget, så er det noe jeg må vurdere, sier studenten.

KrFs Filip Rygg, ordførerkandidat og byråd for barnehage og skole, legger vekt på at velgerne nå ikke vet hvem de får hvis de stemmer SV.

– Kanskje er dette også en erkjennelse av at SV ikke forventer å komme i posisjon etter valget, sier Rygg.