Nobelt halvår på Møhlenpris

Espen Vaular (t.v) og Thomas Cook vil skape ekte 70-tallsstemning i kafeen sin. Foto: Janne Bjørgan

– Vi hadde null erfaring med kafé da vi startet, sier Espen Vaular.

[infobox]

Nobel Bopel

Begynte som møbelutsalg 13. mars 2009.

Utvidet til kafédrift med alle rettigheter 13. august 2010.

Eierne av Nobel Bopel ønsker at stedet skal være en motsats til bruk og kast-kulturen. De satser på bestandighet, kvalitet og sjel, og setter bærekraftighet i fokus. Møblene til salgs er derfor brukte, men av god kvalitet. Mat og drikkemessig er de opptatt av økologiske og kortreiste varer.

Samtidig ønsker de å være med på å revitalisere Møhlepris som bydel.

Kilde: nobelbopel.no, studvest.no

[/infobox]

Nobel Bopel var opprinnelig et møbelutsalg med enkel servering på solrike søndager, startet av Vaular.

– Egentlig tenkte vi at det bare skulle være litt kafé. Vi vurderte først å utvide søndagene og selge traktekaffe, men det har blitt mye mer. Nobel Bopel er blitt en skikkelig kafé, sier Thomas Cook.

Han eier i dag Nobel Bopel sammen med Vaular, Åshild Kyte og Siv Dyb Wangsmo. Søndag 13. februar kan de feire et halvt år med kafé og møbelsalg på Møhlenpris. Brostein møtte Vaular og Cook i det hjemmekoselige lokalet en regnfull torsdag formiddag.

Populært i nabolaget

Nobel Bopel er åpen fra torsdag til søndag hver uke. Kafeen har store vinduer, 70-tallsmøbler, lun musikk, og kortreist mat og drikke – noe som har vist seg å være populært.

– Driften går veldig bra. Vi har aldri gjort dette før så vi visste ikke helt hva vi skulle forvente. Jeg tror folk liker stedet fordi det har en helhetlig tanke bak seg og er en del av nærmiljøet. Kaffen vår kommer fra Bergen Kaffebrenneri her på Møhlenpris, og vi samarbeider med Spilde og Colonialen, sier Vaular.

I løpet av dagen er både småbarnsforeldre, studenter og eldre innom kafeen som ligger rett nedenfor Hulen. Guttene beskriver gjestene som veldig hyggelige, bevisste og dannede.

– I begynnelsen hadde vi en regel på at hvis man sølte på møbelet så hadde man kjøpt det. Men det har vært lite søling, så det har ikke vært noe behov for den regelen, egentlig, sier Cook.

Quiz og søndagsbrunsj

(fra venstre) Vilde Valland Aarseth, Maren Stette Mosaker og Stine Fantoft Berg syns Nobel Bopels mat er god og billig. Foto: Janne Bjørgan.

– Det er en koselig atmosfære her, og det er ikke like stressende som andre steder nede i byen. Dessuten er det bra at de satser på økologiske varer og kortreist mat, sier Maren Stette Mosaker (20).

Hun og venninnene Stine Fantoft Berg(20) og Vilde Valland Aarseth (20) søker ly fra regnværet hos Nobel Bopel. Alle bor på andre siden av haugen, men tar gjerne turen over.

– Vi har vært med på quiz, og det gikk ikke så bra. Men det var veldig gøy! Også har vi spilt brettspill her, og søndagsbrunsjen deres er veldig god, sier Mosaker.

Søndagsbrunsjen og Møhlenquizen er det som trekker flest folk til den lille kafeen. Ikke sjelden blir vinduene fulle av dugg som følge av varmen fra gjestene og fuktigheten fra paraplyene.

– Iblant ønsker noen søndagsbrunsj når det ikke er søndag. Da pleier vi å spørre dem hvilken dag det er i dag, og idet de svarer går det som oftest opp for dem, sier Cook og ler.

Kake eller gelétog?

– Halvtårsdagen blir nok mer som en oppladning til ettårsdagen, sier Cook.

– Ja, det kom veldig brått på så vi har ikke planlagt noe spesielt. Men jeg kan jo bake en slags kake? sier Vaular.

– Eller et gelétog! Langs hele disken! foreslår Cook.

Noen klare framtidsplaner for kafeen har de ikke. Cook studerer ved siden av studiene, mens Vaular har et doktorgradstipendiat – kafédriften og møbelsalget kommer i tillegg.

– Men vi vurderer å ha åpent flere dager. Så lenge det gir oss noe kommer vi til å fortsette. Vi gjør ikke dette for å tjene penger, da hadde vi gitt oss for lenge siden. Vi holder på så lenge det er gøy, sier Cook.

1 comment for “Nobelt halvår på Møhlenpris