gammel brostein

Hva heter barnet?

Emma og Lucas ligger øverst på navnetoppen. (Foto: abardwell, www.flickr.com)

Gamle tradisjonelle navn er tilbake på moten. Her er de mest populære navnene akkurat nå!

[infobox]

Mest poulære guttenavn 2010:

1. Lucas/Lukas

9. Ida

10. Maja/Maia/Maya

[/infobox]

Emma og Lucas toppet listene over mest populære navn på landsbasis i 2010 viser nye undersøkelser fra Statistisk sentralbyrå. Navneekspert Ivar Utne ved Universitet i Bergen tror dette skyldes at folk nå ønsker gamle og tradisjonsrike navn.

– Begge disse navnene er vanlige navn i Vest-Europa. Det har i det siste vært vanlig at man velger navn fra gammel vestlig tradisjon. Folk velger gjerne navn som har opphav i bibelsk kristendom, slik som Lucas, og i klassisk tradisjon som for eksempel Alexander og Sofie, sier han.

Sokneprest i Fana Menighet Gunnar Nesse legger merke til de samme tendensene.

– Bibelske navn har igjen fått en oppsving, kanskje litt på beskostning av kjendisnavn, de er blitt mindre populære. Bibelnavnene er ikke norske navn, men i kristen sammenheng er de blitt normale i norsk kultur, sier han.

Korte navn

Utne peker også på at dagens navnebølge preges av navn som er korte, og enkle å uttale.

– Slike ting går i bølger. På slutten av 1900-tallet var det vanlig med lange navn, men nå ser vi at de korte navnene, som for eksempel Ida, Isak, Lea og Emma, kommer tilbake igjen. Folk velger gjerne navn som er lette å uttale, slik som Emma. Korte navn med m-er og a-er er lette å si og klinger godt, sier han.

Han forteller også at det har vært en stor minking av dobbeltnavn de siste 60 årene.

– Rundt 1950 ble omkring 50 og 60 prosent døpt med dobbeltnavn, men nå er det rundt 25 prosent, sier han.

Han tror at grunnen til dette er at stadig flere velger å gi barnet etternavn etter både mor og far.

– Fra slutten av 60-årene og frem til i dag har det vært en klar øking i antall barn som får etternavn etter begge foreldrene. Nå får hele 55 prosent av barna også mors etternavn, oftest som mellomnavn foran fars etternavn. Dette gjør at det blir mindre vanlig med lange navn og dobbeltnavn, ettersom navnene da ville bli veldig lange, sier han.

Ikke på grunn av populariteten

Camilla Bratvold valgte navnet Emma til datteren av tradisjonelle grunner. (Foto: http://camillamaries.blogg.no/)

Camilla Bratvold driver med baby-blogging, og døpte sin datter Emma i oktober 2009. Hun valgte også navnet av tradisjonelle grunner, ikke fordi det var populært.

– Jeg visste faktisk ikke at det var så vanlig før etter at hun var døpt. Jeg hadde tenkt på navnet lenge, og det samme hadde mannen min, så da ble det veldig naturlig. Vi tenkte at dette var et navn som hadde en norsk tradisjon, og samtidig var internasjonalt, sier hun.

Hun er heller ikke bekymret for at det er mange på Emmas alder som kommer til å ha samme navn.

– Nei, jeg tror det er så tilfeldig i forhold til hvor man bor og liknende. Jeg heter selv Camilla som er et veldig vanlig navn, men har kun møtt to andre med samme navn, sier hun.

Saganavn

Utne kan også fortelle at de aller nyeste statistikkene viser et interessant fenomen.

– Det kommer en bølge av norske middelaldernavn, forteller han.

– En litt artig trend er at folk tar i bruk gamle saganavn fra Snorresagaene, slik som Sigurd, Olav, Håkon og Solveig.