gammel brostein

Billig blir fort dyrt for IKEA-kunder

Frister denne frokosten deg? Foto: Katharina Nitter Gudmundsen

Varehusgiganten tilbyr nå frokost til én krone. – Storgevinst for IKEA, sier markedsføringsekspert til Brostein.

IKEA sikter høyt med rekordlave frokosttilbud. Men det de taper i kantinen tjener de inn igjen i butikken med god margin, skal vi tro professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen.

Salgstriks

- IKEA tjener masse på tilby billig frokost, sier Professor i markedsføring på BI, Tor W. Andreassen.

Professoren mener tilbudet er en nøye planlagt strategi fra IKEAs ledelse:

Frokosten til én krone er simpelthen bare en liten utgift for å skaffe store inntekter. IKEA har på forhånd kalkulert seg frem til at én kroners-tilbudet kommer til å få kundene til å handle såpass mye i butikken etterpå til at IKEA går i pluss, forklarer Andreassen.

Han kan ikke si eksakt hvor mye folk legger igjen etter de har benyttet seg av frokostilbudet.

– Men jeg er helt overbevist om at IKEA tjener mye på dette, sier han.

Logikk

Andreassen får støtte fra IKEA-ansatt Petter Ellingsen.

– Det vi tenker er at folk betaler 1 krone for frokosten, og så går de og kjøper et kjøkken til 20 000 etterpå, sier Ellingsen til Brostein.

Siden IKEA lanserte tilbudet, har antallet frokostgjester økt kraftig.

– Til vanlig kommer det mellom 40 og 50. Under tilbudet har gjennomsnittet ligget på 200, opplyser Ellingsen.

Han sier tilbudet fører til at IKEA taper penger i kantinen, men tjener mer i selve butikken.

Kjekt å kikke litt etter frokosten

Linda Shah ( 40) og Estrella Castro ( 45) er blant dem som benytter seg av 1 kroners tilbudet:

- Vi tenker vi skal kikke litt i butikken etterpå, forteller Estrella Castro og Linda Shah. Foto: Katharina Nitter Gudmundsen

– Etterpå skal vi sikkert gå og kikke litt, handle noen lys, sier de.

De synes det er kjempekjekt at IKEA tilbyr så billig frokost.

Erik Handeland ( 23) og Thomas Hansteen (23) forteller at de skal kjøpe møbler etter de har spist frokost. De tror mange går og handler etter de har spist.

– Helt klart et salgstriks fra IKEAs side, sier de.

Kjøpmannstilbudet

Tor W. Andreassen mener, storgevinst til tross, at det ikke er etisk uforsvarlig med slike markedsføringstriks.

– Tilbudet er nok lett å gjennomskue for dem som drar til IKEA. De er klar over at de drar til et kommersielt sted, sier han.

– IKEA er kjent for å tilby god mat til en billig penge, så frokosttilbudet kommer inn i et mønster som kundene kjenner til. Det hadde vært helt ulogisk om Hotel Norge skulle gjort det samme i håp om å få folk til å overnatte dagen etter. Det hadde ikke funket.

Andreassen sier det dreier seg om en logikk som alltid har eksistert.

– IKEA ønsker to ting: Det éne er å tiltrekke seg kunder. Det andre er å få kundene til å komme tilbake.

Det er det klassiske kjøpmannstilbudet.

Det har ikke lyktes Brostein å komme i kontakt med IKEA.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *