gammel brostein

Vil du ha kropp som en Bond-pike?

Denne strandkroppen trenger man ikke å være flau over! Foto: Movie Photos.

Hvis man bare bestemmer seg nå, kan de fleste med «litt ekstra» oppnå en kropp som Halle Berry til sommeren, skriver ernæringsstudenten på sin blogg.

– Det er null problem å oppnå drømmekroppen dersom man har litt selvkontroll, skriver ernæringsstudenten bak den populære bloggen ernaerings.blogg.no. Hun foretrekker foreløpig å ha en anonym blogg da hun vil ha fokus på sunnhet til folket og ikke på seg selv.

Ernæringsstudenten påpeker at det ikke er nødvendig med noe «nazi-opplegg», men at det gjelder å legge seg til nye rutiner.

Viktig å ikke starte for hardt

Hun foreslår kondisjonstrening tre ganger i uken, der man bør legge inn en styrkeøkt to av gangene.

– De dagene du ikke er på trening legger du likevel inn en halv time med aktivitet, som for eksempel en rask gåtur eller vask av leiligheten, sier hun.

Videre er det viktig at man ikke overtrener i begynnelsen, og ender opp med å gi seg etter fire uker fordi man blir lei. Personlig trener på SiB Rune Soltvedt er enig i dette.

– Mange som kommer for å begynne å trene vil gå hardt ut og trene seks ganger i uken. Da anbefaler jeg dem heller å begynne med tre ganger i uken, og så heller øke etter hvert, sier han.

Kutt ned på sukkeret

Når det gjelder kosthold er det i følge ernæringsstudenten lurt å styre unna junkfooden og sukkeret. I følge henne bør man holde seg til én godteridag i uken.

– Tilsatt sukker er totalt unødvendig for kroppen, og vi bør få i oss så lite som mulig, sier hun.

Å kutte ned på sukkerinntaket er et av de viktigste kostholdsrådene fra Helsedirektoratet.

Det man imidlertid bør få i seg er fiberrike karbohydrater som grovt brød og fullkornspasta, masse grønnsaker, frukt, belgfrukter og så rent kjøtt som mulig. Dette støttes av enæringsfysiolog Camilla Andersen, som er daglig leder for kostholdsprogrammet SomeBody. Hun anbefaler et kosthold som for det meste består av grønnsaker, frukt, fullkornsprodukter, fisk og magert kjøtt.

- Grønnsaker metter godt og gir deg null kalorier, sier ernæringsstudenten. Foto: Sandra Mora/Flickr.

– Jeg liker å gå etter tallerkenmodellen med 1/3 grønt, 1/3 rent kjøtt eller fisk og 1/3 fiberrikt tilbehør, sier ernæringsstudenten.

Hun anbefaler videre at man kun drikker ett glass juice eller melk til frokost, og holder seg til vann som tørstedrikk resten av dagen. Et godt tips er å alltid ha kaldt vann stående i kjøleskapet, gjerne smakssatt med for eksempel sitron.

– Etter forskning jeg har lest kan lettbrus godkjennes som et godt alternativ til sukkerholdig brus, men begrens likevel inntaket til helgene, sier hun.

I følge henne trenger man heller ikke å fortvile dersom man en gang i måneden går på en kebabsmell, dersom man stort sett følger gode rutiner i det daglige.

Brostein har denne uken vist gode styrkeøvelser for rumpe, lår, mage, rygg og bryst. Disse kan du bruke i de to styrkeøktene du bør komme gjennom hver uke.