Variert høstmote

Clive Leeves tror den amerikanske High School-stilen vil slå an. Foto: Marit Fosso

Det er stort, det er strikket og det er saueskinn! Høstklærne er kommet, og i klesbutikkene hersker stor enighet om hva en skal ha på seg denne sesongen.

Pilotjakke fra Gabba. Foto: Martit Fosso

Om du skal kjøpe ett plagg denne høsten bør det være den Aviator-inspirerte saueskinnsjakken, i hvert fall om vi skal tro Clive Leeves på Twisted, som mener at den definitivt er et av høstens ”it-plagg”, båd

e for jenter og gutter. 80-tallet vil også fremdeles prege Bergens-stilen, dog noe mer clean enn den var på det opprinnelige 80-tallet, og oversizede overdeler vil fortsatt bli sett rundt omkring. Dette vises også på de høstlige strikkete genserne og kardigans, som finnes i mange fasonger, alt fra store og komfortable til mindre og mer pen-jente-aktige.

-Think America in the 80´s, sier Leeves, og tror at for guttene vil dette være stikkord for høstens trend. Typiske High School-jakker vil være mye å se, tror han. Han påpeker også at mange gutter har kastet seg på trenden med trange jeans og store overdeler, slik jentene har gått en stund.

Joggebukse på byen

En litt mer elegante variant av joggebuksen finner en på Retro. Foto: Marit Fosso

Lene Andreassen på Retro er enig med ”Bergens Beste” butikk om at saueskinnsjakkene blir populært, og hun kan fortelle at deres pilot-saueskinnsjakker fra Acne ble utsolgt med en gang de kom inn i butikken. Sammen med parkasen er det den hun tror mange kommer til å gå til innkjøp av denne høsten. Blazeren, som har vært i motebildet en stund, kommer til å fortsette å være populært, tror Andreassen, og da særlig sammen med en av de nye, og litt mer spesielle trendene som viser seg; joggebuksetrenden. Joggebuksen skal nemlig ikke lenger være forbeholdt trening og rolige søndager. Den skal pyntes opp med pumps og smykker, og få lov til å ta seg en svingom på byen. Vel og merke en ganske feminin og classy variant av joggebuksen, og ikke den ordinære sportsversjonen.

Skjorter og ruter vil fortsette å være populært, sier Andreassen, og sikter til 90-tallets grungestil som allerede har vart en stund. Og så klart de svært hatet og elskede uggsene, vil heller ikke forsvinne helt, til folks både fortvilelse og glede.

– Dem kommer man ikke foruten, sier hun med et smil.

Blondete bluser

Bland grov strikk med sarte bluser. Fra Bik Bok. Foto: Marit Fosso

I den litt rimeligere kjedebutikken Bik Bok finner man mye av de samme stilene. Ullgenserene og –jakkene finnes i mange varianter, og som hos Twisted kan de være både baggy og smale.

– Denne sesongen skal vi blande grove og fine stoffer, sier butikksjef Bettina Freuchen, og viser til kombinasjonen av grovstrikkede kardigans og bluser i tynne stoff. I følge henne blir blusene mye å se denne sesongen, og blondene på dem blir større og flere. Blusene kan brukes til alt og kan mikses og matches inn i alle stiler, sier Freuchen, og nevner haremsbuksen som et eksempel hun tror kan bli mye å se.

Fordi flere og flere hiver seg på trender med bukser med høyere liv, blir toppene kortere etter hvert.

-Nå skal ikke alt lenger gå forbi rumpen, men kan godt stoppe i livet.

Motebobler vs. kvalitet

Pistol Short fra Acne har vært veldig populær både hos Pepper og Retro. Foto: Marit Fosso

Til tross for stor enighet om hva en skal ha på seg denne høsten, er ikke alle blindt enige. Vegard Moberg, innehaver på Pepper, forteller at de der prøver å styre litt unna de sterkeste trendene og de såkalte hypene. Eksempelvis har de ikke tatt inn en eneste pilot- eller saueskinnsjakke. Moberg forklarer dette med at han ønsker ikke å støtte opp under bruk-og-kast-mentaliteten, og derfor ikke vil ta inn ”trendbobler” som raskt sprekker. De vil heller satse på mer generelle trender, som i større grad kan ”brukes opp”. Kvalitet er viktig, sier Moberg, og det er blitt viktig for kundene at materialene er naturlige og gode.

Skal Moberg nevne noe som blir populært i høstbildet, vil det være sorte ankelboots, og da spesielt modellen Pistol Short fra Acne, som de kun har ett eksemplar igjen av. På Retro, som også fører denne skoen, kan de si seg enige. Alt utenom de største størrelsene ble svært raskt utsolgt, og er å se på mange føtter rundt i byen.