Endelig penger til barna!

Sånn ser byggeplanene for det nye barne- og ungdomssenteret ut. Illustrasjon: KHR Arkitekter

– Vi er så glad at vi nesten ikke vet hvilken fot vi skal stå på, sier assisterende klinikkleder ved barneklinikken, Ingunn Finne, om regjeringens bevilgning.

Da Jens Stoltenberg og Anne-Grethe Strøm-Erichsen besøkte Haukeland Sykehus, ble det kjent at regjeringen setter av 700 millioner kroner til det nye barne- og ungdomssenteret. Planene om det nye senteret innebærer at alle tilbud til syke barn samles, både barne- og ungdomspsykiatri, barn med “medisinske” sykdommer og barn med “kirurgiske” problemstillinger. Til sammen vil det nye senteret koste omtrent 3,4 milliarder kroner.

I første byggetrinn skal barne- og ungdomspsykiatrien få nye lokaler. Det er dette byggetrinnet det nå har blitt bevilget penger til. Disse pengene blir gitt som et lån på statsbudsjettet og utgjør halvparten av kostnadene for det første byggetrinnet.

Når det første byggetrinnet er ferdig, vil den nåværende barneklinikken rives og få nye lokaler. Det er gitt signaler fra Stoltenberg om at det også skal gå i orden med bevilgning til dette neste trinnet av byggeplanene, som vil ha samlede kostnader på rundt 2 milliarder kroner. -Arbeidet med å få ny barneklinikk ble påbegynt allerede på begynnelsen av 1990-tallet, så det har vært en lang prosess. Desto større er gleden når vi nå får signaler om at vi endelig skal få bygge mer funksjonelle lokaler, sier Finne.

Et av de største problemene med den nåværende klinikken er at tilbudet til foreldre som vil være i nærheten av sine syke barn ikke er tilfredsstillende. Det var ikke påtenkt at foreldrene skulle være med da barneklinikken ble bygget i 1950. – Det er ikke plass til at foreldrene kan ha det komfortabelt slik det er nå. Det er soveplasser i et brakkebygg utenfor, og på madrasser på gulvene. Vi gleder oss til å kunne tilby foreldrene et skikkelig tilbud, sier klinikklederen.

Barneklinikken skal etter planen stå ferdig i 2020.