gammel brostein

Godt forberedt før vinteren

Bybanen

Bybanen klar for vinteren? Foto: Ane J. Tryggeseid

Snøfall, ising og glatte veibaner, linjefeil og avsporinger er et stort problem for transportselskapene om vinteren. Beredskapen må derfor være på topp, for å unngå venting og problemer for kundene.

Vinteren nærmer seg med stormskritt. Fjorårets ekstremvinter førte til mange uheldige situasjoner for transportselskapene. Dette gikk hardest utover NSB.

Linjefeil og avsporinger

NSB sliter fra før med utdaterte, dårlige skinner og gamle togsett. Togene må kjøre sakte på enkelte strekninger, og enkelte sporte av innimellom. I tillegg til dette falt kjøreledninger ned flere ganger, og mange kunder fikk høre “vi har dessverre fått signalstopp”, noe som gjør at togene kjører veldig sakte eller stopper helt opp mens de venter på signal. Mange tog stod, og enkelte kunder brukte timesvis på å komme seg til arbeid og hjem igjen, på turer som vanligvis bare tok minutter.

Informasjonssjef i Jernbaneverket, avdeling Vest, Inge Gjertås, forteller om god beredskap.

Jernbaneverkets nye sikring

Konstruksjonene ved Kleven på Bergensbanen skal holde snøen på plass der et persontog spora av i snøskred 21.2.07. Foto: Rune Kilen, Jernbaneverket.

– Vi er godt forberedt, og har i sommer som vanlig utført vedlikehold på linjene, og snøryddingsutstyr og har i år også bygd omfattende rassikring på Bergensbanen. Jernbaneverket utfører to målinger i året på linjenettet, og sporstandarden sjekkes samtidig med dette.

50 nye togsett

Nå har riktignok NSB bestillt 50 nye togsett som skal være bedre rustet mot de norske vintrene. De nye togsettene har tre separate fremdriftsystemer, mot dagens togsett som bare har ett. Det vil si at om ett av systemene går ut, vil toget fortsatt kunne kjøre. De skal også ha bedre beskyttelse mot is og snø. Prislappen på disse 50 togsettene er på 4 milliarder kroner. Det første toget skal testes grundig denne vinteren. Dette er utvikling i riktig retning av NSB, men har de utbedret feilene fra i fjor, og er de klare for vinteren med de gamle togsettene?

Bybanens første vinter

22. Juni i år ble Bybanen åpnet i Bergen, med Dronning Sonja som første passasjer. Bybanen har etterhvert blitt en stor suksess, og de har måtte legge til flere vognsett for å dekke den økende kundepågangen. Ettersom at Bybanen da ikke har fått en skikkelig, norsk vinter på seg enda, gjenstår det å se hvorvidt banen klarer seg om et par måneder. Brostein har ikke klart å få kontakt med Bybanens representant ved Fjord1 for å få noen kommentar på dette.

Skyss sine busser, som disponeres av Tide, er også under hardt vær om vinteren. Og med dagens billettproblemer kan det bli ein vanskelig tid i vente.

Kommunikasjonsleder i Tide Buss, Kaare Enæs sier til Brostein at beredskapen til vinter er som normal. Bussene er pålagt å alltid ha med ekstrautstyr som kjettinger, og dette blir fulgt opp. På spørsmål om at Tide kan, eller skal hjelpe NSB dersom togsettene deres stopper opp, sier Enæs at Tide ikke har noen offisiell avtale med NSB, men kan disponere reisebusser om det skulle trenges.

Om vinteren blir like kald og snørik som i fjor, gjenstår bare å se. Meterologisk institutt forteller til Brostein at det er helt umulig å forutsi hvordan det vil bli i vinter, og avviser at vi er inne i en slags “mini-istid”, noe enkelte forskere har påstått.

1 comment for “Godt forberedt før vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *